Water tanken

1 november 2021 - Larochemillay, Frankrijk

In Moux-en Morvan had ik het wel gezien. Gelukkig was het een zonnige zondag, maar ik was niet zó maar weg. In een camper neem je je huishouden mee, weliswaar mobiel, maar  er moet vanalles. Eerst met Gilles lopen, want dat was er met alle regen niet van gekomen. Inpakken, vastzetten, lossen en laden. Water was beschikbaar in ruil voor een 2-euromunt. Daar had ik er gelukkig nog een van, dus reed ik om 12 uur naar de  sanizuil - dat heet echt zo- en deed wat moest. Tenslotte nog water innemen. Slang aangesloten, geld erin en niks…. Wat nu.

Er kwam een oude man voorbij met een hondje. In mijn beste Frans vroeg ik heb of hij een 2-euromunt bij zich had. Hij antwoorde in het Nederlands. Deze zesentachtigjarige man-waarvan-ik-de-naam-niet-weet woonde al sinds 1978 met zijn vrouw in Frankrijk. Destijds al(!) ongerust over de vervuiling, het milieu en de consumptiedrift, kozen ze voor een verantwoordelijker en rustiger leven in de schone Morvan. Nog steeds doen ze alles zelf: brood bakken, moestuin bijhouden, klussen enz. Het werd een interessant, leuk en lang gesprek over vanalles en nog wat. Inspirerend om zo iemand te ontmoeten!

Een uur later was mijn ziel gelaafd, maar water had ik nog steeds niet, want geld meenemen als je je hond uitlaat? Zelfs de vraag verbaasde hem….Er kwamen mountebikers voorbij. Geld mee tijdens het fietsen? Mais, non! Een dame in een parkerende auto deed haar best, maar begreep me niet goed en had alleen een handvol klein geld. In het gebouw ernaast was een feestje aan de gang. Er stonden mensen buiten en ik hoopte daar te kunnen wisselen. Iedereen bemoeide zich ermee en het lukte!
Terug bij de zuil las ik alle aanwijzingen opnieuw. Ik had in de verkeerde volgorde op knopjes gedrukt ahhhhhh!…. Na 10 minuten constant een knop ingedrukt te houden, was mijn tank redelijk vol. Weer wat geleerd :)

Om half 2 wintertijd ;) vertrok ik eindelijk en bleef in de Morvan. Het was maar een klein stukje. Anderhalf uur rijden kostte het om 54 km af te leggen en de moeite waard, want o, o wat oogverblindend mooi is de natuur in deze tijd van het jaar! Ik wilde naar een camping, maar alles in de buurt was inmiddels voor de winter gesloten en sta nu een paar dagen op La forêt de Morvan in Larochemillay. Tip van Jacqueline: een lekker alternatieve camping op een voormalige boerderij met water uit een bron , douchen met warm water uit de zonneboiler en elektriciteit van zonnepanelen. Eigenlijk sinds vandaag gesloten, maar dat zag niet zo nauw. Even lekker bijkomen en daarna wat mooie dingen bekijken.

1. Mimi:
    1 november 2021
    Hoi Catalina. Heerlijk om je verslag te lezen. Ben nu weer thuis. Kan alleen niet vinden hoe ik je vanaf de eerste dag kan volgen. Geweldig dat je het allemaal maar doet! Power💪
  2. Catalina:
    1 november 2021
    Hoi Mimi, wat leuk dat je het leest en dank je voor het compliment! Ik heb je een appje gestuurd met de link.
    Als het goed is kun je op home op verhalen klikken en dan krijg je een lijst met de laatste bovenaan.
    Groetjes!
    O ja, als je een bericht wil krijgen bij een nieuw verhaal, kun je je aanmelden voor de emaillijst
  3. Mimi:
    2 november 2021
    Krijg ik je bericht opeens op mijn ipad! Hoe zoiets in zijn werk gaat weet ik niet! Heerlijk want zo kan ik de foto’s veel beter zien. Prachtig!
  4. Catalina:
    2 november 2021
    Fijn Mimi, daarom vroeg ik waarop je mijn blog las, omdat het op een Ipad makkelijker gaat, maar je hebt het al gevonden!
    Ik zie zoveel moois, dat ik voor het eerst een betere camera zou willen dan die van deze telefoon.