Viva Espangña!?

13 december 2021 - Creixell, Spanje

Eindelijk zit ik met een biertje op een terrasje in Spanje; in Catalonië om preciezer te zijn. Het eerste op een terrasje sinds hier ben, want alles aan deze kust is dicht. Alleen supermarkten en enkele campings zijn open. Ik sta sinds woensdagavond op een fantastisch camperveldje direct aan het zandstrand van Creixell. Na 3 dagen storm waardoor de camper soms heen en weer schudde, werd het prachtig weer en besloot ik wat langer te blijven. De zee riep me: kom zwemmen, kom! En dat heb ik gedaan: koud dus kort, maar heerlijk! Gilles en ik hebben eindeloos  gelopen en ons hart opgehaald aan zee, zon en uitzichten. Gilles had een voorkeur voor de bestrate boulevard erlangs, want er lagen op het strand heel veel scherpe, doornige zaden waar hij soms intrapte en die ik dan uit zijn pootje moest trekken. Aie, pijnlijk! Ik heb er zelf ook ingetrapt…. Raar trouwens, dat de zon uit zee opkomt in plaats van erin onder te gaan!

Ik weet weinig van Spanje en ben om te beginnen op weg naar het gebied net boven Valencia. Daar schijnt het én meestal warm én redelijk bevolkt met overwinteraars te zijn, zodat terrasjes,  restaurants en winkels open zijn. Ik ben benieuwd! Misschien vind ik het niks en vlucht ik er weg, maar niet geschoten is altijd mis en misschien bevalt het er wel heel goed!

Nadat ik zondagnacht bij aankomst in Spanje van de veerboot was gekomen, reed ik naar Calogne, Girona, ongeveer een uur rijden noordelijk van Barcelona. Tenminste, dat is het als je niet verkeerd rijdt zoals ik deed. Toen bleek dat ik een verkeerde afslag had genomen en terug naar Barcelona reed, heb ik mijn camper om 3 uur ‘s nachts tussen de vrachtwagens gezet, alles dichtgedaan en afgesloten en ben ik gaan slapen. De volgende dag werd ik uitgerust wakker tussen chauffeurs die aan het koken waren en me volledig negeerden.

In Calogne heb ik mijn neef Peter, diens zoon Peter(tje) en vriendin Enri bezocht. Peter is 40 jaar geleden als 19-jarige naar Catalonië vertrokken. Ik heb hem daarna alleen een enkele keer kort gezien op familiebijeenkomsten zoals oma’s verjaardag en was benieuwd hoe het hem was vergaan. Het was een warm welkom en prachtig om te zien dat hij nog altijd dezelfde lieverd is als destijds en een mooi leven heeft opgebouwd met vriendin en zoon die ik nu ook wat beter ken. Ik ben blij dat ik geweest ben.

Voor ik verder trok naar het zuiden, heb ik een poging gedaan om iets meer van Creixell te zien dan uitgestorven straten in een vakantiebuitenwijk en mooie stille stranden. Met cultuur, oudheden en kunst overvoerd in Italië kon ik nog niet wennen aan het idee dat dat in Spanje zou ontbreken. Met Gilles achterop ben ik naar het oude plaatsje zelf gefietst, waar Romeinse opgravingen en een oud kasteel te zien zouden zijn. Dat vroeg om enige durf en doodsverachting, want om er te komen moest ik eerst onder het spoor door via een tunnel die zo laag  was dat ik moest  afstappen en daarna een snelweg oversteken en een eind aan de zijkant van een andere fietsen. Ik had geen idee of dat mocht, maar ik passeerde na enige tijd 2 wandelaars op het smalle strookje, dus vermoed ik van wel.

Ook Creixell was bijna uitgestorven. Ik passeerde een vrouw; zag wat kinderen spelen; 2 oude kletsende mannen keken op om te zien wie hun zondagskletspraatje verstoorde; er was 1 leeg terrasje in een donker straatje en 1 met uitzicht op het vakantiebuitenwijkje en de zee met enkele bezette  tafeltjes. Voor ik daar een pilsje dronk, bekeek ik de Romeinse opgraving: wat fundamenten van bebouwing met een gaashek eromheen zonder verdere uitleg naast een speelparkje. Ook het kasteeltje was snel gevonden. Dat stak netjes zoals gebruikelijk overal bovenuit. Hier stond wel een bord bij: het was het oudste overgebleven kasteel uit de regio. Slecht onderhouden, bewoond door een particulier en talloze malen herbouwd, maakte het toch indruk door de zeer oude basis van gestapelde stenen die nog origineel was en het met natuursteentjes gelegde weggetje eromheen. Het werd als kasteel van Creixell voor het eerst vermeld in 1083 toen Philip van Frankrijk het kado deed aan een lokale edelman en zijn mensen. Jammer dat Spanje bijna alleen focust op de zon-en-zeekust en zo weinig moeite doet om te pronken met zijn geschiedenis en cultuur! Er zijn vast meer mensen net als ik in geïnteresseerd.

Het biertje smaakte best en toen ik terugfietste bleek er naast de supermarkt een tunnel onder de weg door te gaan en daarna een brug over het spoor. Beide bedoeld voor auto’s en een omweg, maar veel minder druk en dus relaxter. Uit en thuis in anderhalf uur met bier en cultuur, een mooie zondagachtermiddagbesteding…..

1. Jacqueline:
    13 december 2021
    Ole!!!!! Mocht je in de buurt zijn: kloosters rondom Poblet… heel mooi… En in Spanje kun he ook lekker eten… wel iets landinwaarts dan…
  2. Catalina:
    Goeie tips! Daar ben ik nu in de buurt! Iets voor morgen. Dank je Jacqueline
  3. Wilma:
    13 december 2021
    Hoi, leuk weer om je belevenissen te lezen! Ook in Spanje veel gesloten voorzieningen, wat jammer. Ik ben benieuwd hoe het zuidelijker gaat zijn. En je hebt weer een fijne ontmoeting gehad, nu bij mensen die je lang niet had gezien. Bijzonder. Heel veel groetjes en geniet er maar van. Is het nog steeds zo lekker knus ‘ s avonds
    in je camper?
  4. Catalina:
    13 december 2021
    Ja, fijn in mijn campertje!
    Vandaag helaas vruchteloos van hot naar her gereden om mijn teveetje aan de praat te krijgen. Helaas, hij krijgt geen stroom meer en niemand snapt waarom. Ook de dealer kon me niet helpen. De monteurs hebben het druk en vinden zo’n teveetje onbelangrijk. Ik ga op zoek naar een los snoertje om hem toch te kunnen aansluiten de dvd’s te kunnen kijken en de sateliet moet maar wachten tot ik terug ben in Nederland. Jammer.
  5. Wilma:
    13 december 2021
    Echt jammer voor je! De avonden zijn lang nu. Hopelijk krijg je de dvd- speler aan de praat.
  6. Catalina:
    13 december 2021
    Ik hoop het ook. En anders wordt het radio luisteren terwijl ik brei, want de avonden zijn idd lang. Het is maar licht ongeveer tussen 8 en half 6
  7. Rineke:
    13 december 2021
    Wat leuk om na lange tijd weer familie te ontmoeten. Om wat leuke tips te vinden, kun je misschien het boekje Rustiek Kamperen Spanje van Bert Loorbach digitaal inkijken. Naast rustieke kleine campings waar hij uitleg over geeft, staan er ook tips over de omgeving in. Hij tipt vooral mooie dingen die niet zo in de toeristische route liggen. Nog veel plezier met je ontdekkingstocht.
  8. Catalina:
    13 december 2021
    Was echt een warme en bijzondere ontmoeting Rineke!
    Bedankt voor je tip. Het lijkt erop dat ik van de kust weg zal moeten om interessante dingen te zien. Het wordt dus idd een ontdekkingstocht.
  9. Dorien:
    14 december 2021
    Mooie verhalen steeds weer! Leuk dat je nu in Spanje bent. Tip voor als je het gebied boven Valencia wilt bezoeken: wij waren deze zomer in Sagunto, 30 km boven Valencia. Mooi oud stadje ! (Port Sagunto aan de kust is meer ‘kermis’, al is de zee natuurlijk wel prachtig). Valencia zelf ook zeer de moeite waard… Veel plezier!
  10. Catalina:
    14 december 2021
    Hoi Dorien, dank je voor de tip! Die kan ik zeker gebruiken. Ik dacht dat ik genoeg zou hebben aan zon en zee, maar dat klopt niet. Mijn neus achterna en dingen ontdekken bevalt beter, maar ik weet nog te weinig van Spanje. Groetjes!
  11. Trees:
    14 december 2021
    Wat een mooie ontmoeting met je familie! Ik ken Spanje niet goed , behalve Barcelona, Granada en Malaga ! De laatste steden zeer aan te raden , moet je nog wel even een stukje rijden! Haha! Goede reis, liefs Trees
  12. Catalina:
    14 december 2021
    Hoi Trees, dank je! Mooi hè? Ook ik ken Barcelona (lang geleden) en Malaga (2 jaar geleden), beide geweldig en Granada wil ik bezoeken. Idd nog een stukje rijden, veel stukjes denk ik ;) ! Ik begin met Valencia en omgeving, daarna Granada en als het lukt wil ik ook nog naar Sevilla en Cordoba.
    Liefs, Catalina
  13. Ine:
    14 december 2021
    Wat heerlijk voor je dat je zo geniet in het verre Spanje. Hier is het somber en redelijk warm. De coronaberichten zijn ook al niet goed. Lekker van de zon genieten!
  14. Catalina:
    14 december 2021
    Hoi Ine. Ik sta nu in de bergen na bezoek aan een klooster. Koud! 2,5 graad nu. Ik rij morgen de berg weer af naar de warmte. Groetjes!
  15. Ine:
    14 december 2021
    Ik vergeet nog je mooie foto's te vermelden. Prachtig!
  16. Catalina:
    14 december 2021
    Ik zie zoveel moois! Dat moet ik laten zien.