Reims verkennen op de fiets

27 oktober 2021 - Reims, Frankrijk

Met Reims was ik nog niet klaar, maar i.p.v. alsnog een museum te bezoeken, besloot ik met de fiets op ontdekkingstocht te gaan. En wat zie je veel als fietst! Prachtige gebouwen en restanten van vanalles, mooie gevels en ornamenten. Het restant van een Romeinse poort op een modern plein, Art Decogevels naast scheefgezakte vakwerkhuizen uit de vroege Middeleeuwen…. Teveel om op te noemen.

Na de eerste vermelding in de Kathedraal, die trouwens de Notre Dame heet, vond ik Clovis op tal van plekken terug. Bijvoorbeeld samen met de de heilige Remigius, bisschop van Reims uit de 6e eeuw, voor diens Basiliek, de oudste kerk van Reims. Deze kerk is oorspronkelijk gebouwd als Karolingische kerk in 852 in Romaanse stijl, maar met de tijd zonodig herbouwd en uitgebreid tot de huidige enorme Basiliek, gebouwd op de plek waar Remius in 533 begraven zou zijn en waar de heilige olie voor de zalving van Franse koningen wordt bewaard. In het voormalig klooster ernaast, dat al in de 6e eeuw ter ere van hem gesticht werd, worden de relikwieën van deze bisschop van Reims bewaard.

Deze Basiliek vond ik indrukwekkender en interessanter dan de Kathedraal de Notre Dame, die vooral groot en imponerend is. Ook hier prachtig glas-in-lood en heel oude beelden, maar ook duidelijk altijd en langdurig intensief gebruikt tot de dag van vandaag en dat voel je. Bovenin zijn verschillende ommegangen te zien waar de kloosterlingen uit het bijbehorende klooster ongezien konden passeren en deelnemen aan missen e.d. Er omheen ligt een park met oude muren en resten ruïnes. Aan de achterkant zie je de grote vrijstaande steunberen, verwijzend naar de tijd dat bouwmeesters op allerlei manieren steeds grotere kerken begonnen te construëren.

ik zou makkelijk nog een paar dagen én verhalen kunnen vullen met de bezienswaardigheden van Reims, maar dat is voor ooit.

1. Corlien:
    27 oktober 2021
    Wat een prachtige start van je reis. Geniet ervan!
  2. Catalina:
    28 oktober 2021