Weer op pad

7 januari 2024 - Olhão, Portugal

Na een lange radiostilte is het tijd voor een nieuw verhaal. Inmiddels is 2024 al bijna een week oud en wens ik iedereen een fantastisch goed jaar vanuit Olhão.

De feestdagen verliepen niet zoals bedacht, want velen op de camping, inclusief zoon, schoondochter, Gilles en ik werd kerstnacht ziek. ‘s Morgens hadden we nog inkopen bij een supermarkt gedaan en naast allerlei lekkers gelukkig veel drinkwater ingekocht omdat we uitgebreid zouden gaan koken, maar pas 3 dagen later kwam ik weer bij mijn positieven en wilde ik voorzichtig weer wat eten.  O o o, wat is een camper klein als jij en je hond ziek zijn…. De wanden kwamen op me af. Ik keek in de spiegel en schrok me rot. Afvallen is niet erg, maar de rimpels die je daarbij cadeau krijgt, vind ik minder. Ook dat lange haar was ik beu, want tijdens het draaien en woelen ging ik steeds op mijn haar liggen en bovendien is het onderweg lastig om dat hele lange haar schoon en uit de klit te houden en eigenlijk vind ik mezelf er inmiddels te oud voor. Op 30 december kon ik weer goed op mijn benen staan en heb ik er 40 cm afgeknipt. Misschien wordt het nog korter, maar daar moet ik even over nadenken.

Oudejaarsavond waren we weer aardig opgeknapt en zijn we in Monchique naar een Frans circus gegaan. Dat treedt er elk jaar op en het publiek was een leuke mix van locals, vakantiehuisbewoners en toeristen uit alle landen van Europa. Er traden dit jaar alleen jongleurs op die verfijnde, kunstzinnige acts opvoerden. Eerst elk apart binnen en buiten en later samen in de piste. Ze werden begeleid door een fantastische eenvrouwsband, die alle acts begeleidde met een ritmebox aangevuld met zang, rapp, spoken word, trompet, en nog veel meer: Fantastisch! Naderhand waren er hapjes en drankjes te koop en stonden overal vuurbakken. Ik heb er erg van genoten.

En toen ging het leven gewoon weer verder en wilde ik ook verder. Ik vond de omgeving saai worden, schoondochter ging weer aan het werk en zoon aan de studie en ik ruimde op, poetste de ‘ziekenkamer’ schoon en ook de buitenkant van de camper, laadde mijn fiets op, liet overbodige spullen achter en vertrok.

Eerst maar eens naar de zee. Er was een verlopen camperplaats in Alvor, een populair visserplaatsje met uitgaanscultuur naast Portimão waarvandaan ik met Gilles zo het strand opliep. Op blote voeten door het water en het rulle zand, heerlijk! ‘s Avonds werd ik opgehaald door ‘de kinderen’ en hebben we met zijn drieën lekker gegeten bij Namasté, inderdaad een Indiaas eethuis. Daar stikt het hier van! Een schril contrast met het traditionele gezonde Portugese eten dat ik wel lekker, maar eentonig en flauw vind.

We herhaalden de strandgang de volgende morgen, maar ‘s middags begon het te regenen en veranderde de plek in een modderpoel. Het begon steeds opnieuw en kletterde op de camper. Toen het de volgende morgen droog was, hebben Gilles en ik voor het eerst een grote wandeling gemaakt. Ik ben blij dat dat weer lukt! Er zijn beschermde zoutwatermoerassen tussen het strand, de riviermonding en de haven waar je via vlonders prachtig kunt lopen. Het was zacht en rustig weer, alhoewel het in de verte wat grijs was. Zo ongeveer halverwege begon het onverwacht zachtjes te regenen en tegen de tijd dat we terugwaren, waren we door en door nat. Tja, drogen, opwarmen en wachten dus, maar dat ben ik gauw beu als ik alleen binnen in een camper kan zitten omdat je in een waterveld staat!

Dus vertrokken we weer. Er waren klusjes te doen, want Gilles medicijnen waren bijna op en er waren wat mankementjes aan de camper. Bovendien wilde ik o.a linzen en gedroogde kokosmelkpoeder en kruiden kopen bij een Indiase supermarkt. Die lag naast een tankstation en dierenwinkel met dierenarts , dus dat kwam goed uit. Ik word steeds handiger en brutaler met die grote logge camper! Geen parkeerplaats beschikbaar o, maar hier kan hij ook wel even staan, wat zegt u meneer? Kan u er niet door? Even wachten hoor, ik zet hem zo weg :-)) moet het nu? Oké, ik draai hem opzij… meneer van de winkel, mag hij hier voor de ingang? Ik moet ook nog even bij de dierenarts zijn.

Na drie dierenartsen gaf ik het op en reed via een mooie route verder naar Loulé, waar een Camperservice zou zijn. Ik kwam er op vrijdagmiddag, een half uur voor sluitingstijd aan en werd gewoon vriendelijk geholpen. Afgebroken afsluitdop van de watertank? Op voorraad. Kapot schuifgordijn van het dakraam vervangen? Ook gewoon op voorraad en zonder extra kosten gemonteerd. Het kan dus wel!

Over een slaapplek had ik nog niet nagedacht, omdat ik niet wist waar ik zou eindigen. In Faro in de buurt van het vliegveld leek me niks, maar het werd bijna donker, dus moest ik opschieten.
Een vriendin had Olhão genoemd vanwege de leuke markt en de haven. Ik kwam er via een mooie route in het donker aan en ook hier was het een modderveld, maar de haven met boulevard maakt veel goed!

Vandaag was het heerlijk weer, de overdekte markthal was op loopafstand en op zaterdag is daaromheen ook een grote boerenmarkt: ik heb ervan genoten. De komende dagen zal ik veel gezond moeten koken, want hier zijn al voorjaarsgroenten te koop en ik kon niet kiezen: radijsjes, venkel, bosui, tuinbonen, koolrabi, spruitjes, worteltjes enz enz. Er was ook een apotheek tussen de winkeltjes en tot mijn verbazing konden zij wél de medicijnen voor Gilles bestellen. Gelukkig maar! Ik was al bang dat ik ze uit Nederland zou moeten laten opsturen.
Ze zijn er maandag of dinsdag, maar ik vind het hier heerlijk, dus dat komt wel goed.
Ik eindigde in de late middagzon met een breiwerk op een bankje aan de haven, tot Gilles irritant ging doen omdat het volgens hem etenstijd was…

1. Fré:
    7 januari 2024
    Leuk om weer wat van je te lezen! Mooie plaatjes ook, die goeie herininneringen oproepen. Het lijkt me heerlijk daar in Zuid-Portugal. We zijn hier in Nederland de eindeloze maandenlange regen wel beu. Het lijkt gelukkig de komende week te gaan vriezen. Winterkou met een zonnetje! Geniet van je reis en alles om je heen!
  2. Catalina:
    7 januari 2024
    Dank je Fré! Het is hier nu heerlijk! Ook winter en geen korte broekenweer, maar de zon heeft kracht en ik kan naar buiten. Ik hoop op droog vriesweer voor Nederland! Even niet nat lijkt me een verademing en dan ook lekker naar buiten, daar knap je van op!
  3. Wilma:
    7 januari 2024
    Hoi Catalina fijn dat je het weer naar je zin hebt daar en de nare dagen achter je kan laten. Heerlijk die voorjaarsgroenten al! Hier nog steeds grauw en grijs maar ook binnen zijn er genoeg leuke activiteiten. Fijne zondag en geniet van het zonnetje!
  4. Catalina:
    7 januari 2024
    Hoi Wilma, het is altijd wat met mij 🤣. Jammer van mijn bezoek aan Lo, maar ik zie het maar als een aanloopje naar nieuwe ondekkingen.
    Jij ook een fijne zondag! Hier schijnt de zon en luiden de kerkklokken voor de mis
  5. Natasja de Waal:
    7 januari 2024
    Ook voor jou de beste wensen! Dat je in het nieuwe jaar maar weer veel veilige kilometers, inspirerende en gezellige reismomenten mag beleven. Ik volg ze met plezier.
  6. Catalina:
    7 januari 2024
    Dank je Natasja, dat komt goed!
  7. Karin:
    7 januari 2024
    Lieve Catalina, je hebt weer een cosmische beleving zonder dat je dat je je daar van bewust bent, hit the road en vind jezelf, je gaat op reis om thuis te komen, liefs karin
  8. Catalina:
    7 januari 2024
    Dat laatste begrijp ik Karin! Mij eerste reis had ik ‘Op reis naar mezelf’ genoemd. Deze begint erop te lijken xxx
  9. Carla de winde:
    7 januari 2024
    Hoi Catalina, fijn dat je weer opgeknapt bent en weer kan genieten! is het jaar toch redelijk goed begonnen he ! lekker genieten en tot de volgende.
  10. Catalina:
    7 januari 2024
    Hoi Carla, ik heb idd weer puf om te ondekken en genieten. De zon helpt me daar goed bij. Tot de volgende!
  11. Mimi:
    8 januari 2024
    Ik keek al uit naar een nieuw verslag !
    Fijn dat je weer opgeknapt bent en verder kunt avonturieren. Ik wens je een gezond en gelukkig 2024.
    Van je haar is gelukkig nog heel veel overgebleven!
  12. Catalina:
    8 januari 2024
    Dank je Mimi! Voor jou en Bart ook alle goeds in 2024!

Mijn haar is zo veel mooier en ik kan het nog opsteken, dus ik ben blij dat het eraf is. Ik wilde het afknippen zodra het niet verder groeide, maar het stopte niet. 🤣
  13. Bea Van Hecke:
    8 januari 2024
    Ha, Catalina, leuk dat je weer positief bent. Geniet nog van je dagen en verse groentjes.
    Tot nog eens en een fijn 2024!
  14. Catalina:
    8 januari 2024
    Hoi Bea, leuk dat je mijn verhalen weer leest! Ik ben weer op onderzoekspad en geniet ervan! Tot a.s. voorjaar!
  15. Roxanne:
    16 januari 2024
    Hallo! Hehe, heb ik ook eens gelezen wat je allemaal uitspookt in het zuiden. Je haar ziet er goed uit! Ik was graag meegegaan naar het circus ;) klinkt allemaal heel fijn en gemoedelijk. Genieten! Groetjes Rox
  16. Catalina:
    16 januari 2024
    Hoi Rox, leuk dat je het gelezen hebt! En het is idd lekker relaxed hier. Jij had dat circus en alles eromheen zeker weten leuk gevonden! Groetjes aan iedereen!