Itálica in Santiponce en Écija onderweg naar Córdoba

2 februari 2022 - Écija, Spanje

Ik zit op een terrasje, zomaar in een oud wijkje van Écija, naast een tot ruïne vervallen van oorsprong Moorse  kerk. Naast me een zondagse tafel vol jonge mensen die samen van de zondagslunch genieten. Een mamma en pappa vormen het middelpunt, maar komen niet aan eten toe. Ze worden zoetgehouden door een tweeling van misschien 6 weken oud. Als de ene aan de borst ligt, huilt de andere en andersom, dus moet pappa sussen, terwijl hij op hun andere kind let en de enorme hond corrigeert. Ik zit ernaar te kijken en herinner mij de dag- en nachttaak die ik zelf aan mijn tweeling had. Na een half jaar keek ik in de spiegel en had ik ineens lang haar….

Het bevalt me hier goed. Een autonoom stadje met witte huizen, voornamelijk laagbouw, winkelstraatjes met kleine winkels op elk gebied, zoals ik in Nederland zeker wel gekend heb, maar die daar nu bijna overal verdwenen zijn. Er is een heel oud centrum met erg smalle straatjes, vol kerken, paleizen, torens en andere oude gebouwen en 40.000 inwoners. Degenen die ik ontmoet heb, zijn vriendelijk en open. Er is voor campers een fantastische bestrate plek gemaakt met royale vakken, boompjes ertussen, een servicestation en het is er schoon. Na stoffig Sevilla heerlijk! Dus zit ik in het zonnetje te breien, doe ik een handwasje, laat ik Gilles uit, klets met mijn Nederlandse buurcamperaars en verken en bewonder de stad op mijn fiets die het weer geweldig doet!

Zaterdag bezocht ik Itálica. Op 4 plekken in Santiponce kun je verschillende delen zien van de enorme Romeinse stad Itálica waarvan de meeste resten onder dit dorp liggen. Omdat ik de enige camper was op de verlaten parkeerplaats aan de rand van het dorp, ben ik nog laat doorgereisd en op weg naar Córdoba gestopt op de camperplaats in Écija. Goed gegokt!

Itálica is als eerste Romeinse stad op het Iberisch schiereiland in 206 voor christus  gesticht door Scipio de Afrikaan om na een veldslag tegen de Cartagenen zijn legers te huisvesten. Keizer Trajanus is er geboren en zijn opvolger Hadrianus waarschijnlijk ook en heeft er zeker zijn jeugd doorgebracht. De laatste noemde de stad  Colonia Aelia Augusta Italica en breidde de stad enorm uit met een nieuw deel met o.a  het enorme amphitheater sport-en oefenzalen en -velden, Thermen en grote villas waar de rijken woonden. Op zeker moment was de ommuurde stad wel 50 ha groot. Waarschijnlijk is de stad ergens in de 4e eeuw verlaten toen de Guadalquivir zich verlegde, maar dat is onduidelijk. Al in de 15e eeuw was er aandacht voor de verloren stad in liederen en in de 18e eeuw begonnen de eerste opgravingen, die tijden de Romantiek met vele enthousiastelingen op volke kracht kwam. De opgegraven resten zijn inmiddels ruim 100 jaar beschermd en sommige delen zijn met de opvattingen van destijds gerestaureerd, gestut of verstevigd en gestructureerd om het geheel te tonen. De grootste site bestaat uit een enorm amphitheater en de resten van ongeveer 50 huizen, bakkerijen, badhuizen en villa’s met prachtige tegelvloeren. Er is zelfs een latrine te zien waar de marmeren platen met ronde uitsparingen boven het afvoerkanaal liggen. Indrukwekkend. Jammer genoeg is alles kaal. Zuilen, beelden en wat er nog meer gevonden is, ligt in musea in o.a. Sevilla.

Naast de parkeerplaats is het Theatro, dat wel te zien, maar niet te bezoeken is. Het wordt bij festivals en concerten nog steeds gebruikt, net als in Sagunto. Het laatste dat ik bekeken heb, waren de Thermen, die niet toegankelijk zijn en er door de hekken heen wat vergeten uitzien. Het verbaast me dat dit dorp en deze geweldige archeologische plekken niet door meer buitenlandse toeristen bezocht worden. Het ligt 10 km van Sevilla en is de moeite waard! Bovendien ligt het grote, gratis toegankelijke deel in een prachtig park waar de oorspronkelijke wegen en lanen zijn opgegraven en in ere hersteld, dus is een verblijf daar heerlijk. Ik kan maar enkele foto’s plaatsen, want internet gaat snel met uploaden!

Ik geniet nu nog even van het heerlijke weer in Écija en trek straks verder naar Córdoba. Ik ben benieuwd wat ik daar zal vinden!

1. Carla de winde:
    2 februari 2022
    veel kersen en heel veel taarten hoor!!!
  2. Catalina:
    2 februari 2022
    Ja echt hè? Ik geniet hier