Even een pas op de plaats

12 februari 2026 - Daimús, Spanje

Het is twee minuten voor twaalf en omdat ik niet kan slapen in een camper die zo hard schudt, dat het water uit mijn glas klotst, begin ik te schrijven over de laatste week. Het stomt dus weer eens. Dit keer heet de storm Niels. Het is anders dan tot nu toe, want het is warm, 20 graden vannacht en het regent niet, maar een raampje open is geen optie nu.


Sinds 5 dagen sta ik op een camping in Daimús, vlakbij Gandia, aan een rustig stukje kust net voor Valencia waar het tot vanavond superrelaxet was. Ik belande er zaterdag en scoorde de laatste beschikbare plaats nadat ik bij zeven plekken bot had gevangen.
Alicante was daarvoor mijn doel, want dat zou de warmste en droogste stad van de provincie Valencia zijn en ik had wel zin in warm weer. Uitgerekend daar regende ik kletsnat toen ik op weg was naar het museum voor moderne kunst, het MACA, waar ik Dalí’s, Picasso’s en Miro’s werk wou gaan bekijken. Google was de weg kwijt en ik dus ook. In oude steden met kronkelige smalle straatjes met éénrichtingsverkeer gaat het steeds mis. Mijn telefoon was ver leeg door het zoeken en de camper stond ergens in een buitenwijk tussen flats op een veldje bij gebrek aan beter. Ik was kletsnat en koud, dus zo een museum in gaan kon toch niet en ik durfde niet te riskeren dat ik in het donker zonder navigatie de weg terug niet zou kunnen vinden. Dus maakte ik rechtsomkeerd en fietste ik met ware doodsverachting over de drukke wegen terug. Op de heenweg had ik een veilige route gekozen, maar dat was geen optie zonder navigatie. 
Bij de camper aangekomen bleek ik nog niet te kunnen uitpuffen en droog en warm te worden, want het veldje was veranderd in een kleipap waar mijn schoenen en fietsbanden zich in vastzogen. Met enorme dikke kleizolen en -banden bereikte ik de camper waar Yske ongeduldig wachtte. Hij moest nog uitgelaten worden en uitstel ging niet helpen, dus pakte ik mijn crocs die hetzelfde lot als mijn sneakers ondergingen, evenals Yskes pootjes.
 

Tot zover Alicante. Jammer van het museum, het castillo de santa Barbara en de andere bezienswaardigheden, maar ik was helemaal klaar met de drukte, de vergeefse moeite en het gedoe, dus maakte ik de volgende morgen één en ander zo goed en zo kwaad als het ging schoon - Yskes pootjes had ik ‘s avonds nog gedaan- , laadde mijn kleiïge fiets op, koos op goed geluk een kustplaatsje en vertrok alvast richting terug met als enig doel een plek om mijn campingstoel neer te zetten, wat rust, warm water, elektriciteit en als het even kon zon.
 

En dat is gelukt. Camperplaats nummer 7 was overvol, maar er bleek ook nog een camping te zijn en daar had ik geluk. Op de camping die er zo te zien al heel lang was, stond ik tussen huurcabines, caravans, tenten en  overwinteraars overal vandaan. Alles was echt keurig en heel goed geregeld en de ruimte en rust en een gevoel van veiligheid straalde op iedereen af. Meestal vind ik dit erg saai, maar nu zette ik mijn campingspul buiten en voelde me senang tussen al die verschillende mensen. Mijn buurman was een behulpzame, beetje maffe Duitser met een afgetrainde zwarte herdershond in een vintage caravan. Tegenover me woonden twee jonge mensen in een klein tentje, die verdwenen en verschenen op rare tijden op hun scooter. De Zwitserse overwinteraars waren erg op zichzelf en de knorrige Fransman die boos werd toen Yske wat te lang naar zijn zin blafte, kwam zich daarvoor later in zijn beste Engels verontschuldigen. Kortom: ik had even een luiervakantie tijdens mijn reis en vond het prima. De zon scheen meestal, ik ben niet natgeregend, ik heb in korte broek en hemdje gefietst, heb veel gelezen en een beetje gebreid, allerlei huishoudelijks gedaan en veel met Yske langs het strand gewandeld.
 

Zo gingen er 5 dagen voorbij en nu wil ik verder. Waarheen? De windvlagen gooien roet in het eten, dus mijn plan om nu ergens te gaan fietsen lijkt me niet slim. Eerst maar eens de weersverwachtingen in andere plaatsen bekijken. Wat het wordt, vertel ik later.

Foto’s

22 Reacties

  1. Dorien:
    12 februari 2026
    Je weert je kranig! Met deze positieve instelling vind je vast weer een volgend goed plekje. En zo zie je maar, dat als je even buiten je eigen (voor)oordelen treedt het nog best kan meevallen wat je dan aantreft. groet Dorien
  2. Catalina:
    12 februari 2026
    Dank je Dorien, ik ben altijd bereid mijn vooroordelen bij te stellen 😃
    Nu in ieder geval de zon schijnt en het niet regent, durfde ik eindelijk landinwaarts te rijden en nu ben ik in een andere wereld. Een bergdorpje, dus kouder, maar de zon schijnt en er is een stuk minder wind. Ben benieuwd
  3. Carla:
    12 februari 2026
    Hoop dat er nu minder turbulente tijden voor je aanbreken en vooral veel zon !!!
  4. Catalina:
    12 februari 2026
    Dank je, ik hoop het ook
  5. Catalina:
    12 februari 2026
    Dat Niels al in februari stormt…..Éen alphabet is voor de stormen van dit jaar niet genoeg!
    Maar, je hebt het weer gered💪
    Als het kan, ga dan bij goed weer nog een keer naar Alicante!
  6. Catalina:
    12 februari 2026
    Precies, Alicante is voor een andere keer. Of niet….Granada lukt ook steeds niet
  7. Chantal:
    12 februari 2026
    Alweer een mooi verslag van je wedervaren. Ik wens je fors beterschap met het weer... XX
  8. Catalina:
    12 februari 2026
    Dank je Chantal! In ieder geval schijnt de zon nu!
  9. Chantal:
    12 februari 2026
    Oh, ik ben gelukkig voor jou!
    Groetjes uit grijs Gent. Maar eigenlijk heb ik het hier best naar mijn zin...
    XX
  10. Catalina:
    12 februari 2026
    Wat fijn dat je je amuseert! Het was denk ik lang geleden dat je in de winter in Gent was?
  11. Natasja de Waal:
    12 februari 2026
    Nou Catalina. Dat zijn nogal belevenissen. Gelukkig even betere zonnige tijden voor jou afgelopen dagen. Ik volg het weerbericht in het zuiden op de voet ivm reisplannen, maar het is niet best hè. Na eind vorig jaar zelf weken in de regen gereisd te hebben op weg naar Portugal, met mijn camper en middelgrote hond (met veel haar dus veel nattigheid en blubber) op zoek naar beter weer, schipperend tussen proberen genieten (de reis erheen is ook al vakantie 🙄) en een vorm van hard werken om de binnenboel enigszins droog en schoon te krijgen, kan ik me aardig verplaatsen in je. Je zet je bus leuk neer, gaat op pad, het weer slaat om en je komt terug bij een moeras of stroom aan weggespoelde grond, zoekend naar een route en elegante manier om bij je deur te komen. Tja. 😉 Ik heb weer genoten van je verhaal.
  12. Catalina:
    12 februari 2026
    Hi Natasja, gedeelde smart is halve smart, maar liever niet hè? Ik begin inmiddels de voordelen te zien van asfalt of grind op een camperplaats 🤣 Het scheelt veel gepoets en een natte blubberige hond 😳
    Het lijkt erop dat het weer na morgen ( hier nog een buitje) definitief verbetert: 2 weken zon is de voorspelling. Zonder einddoel de hele weg reizen geeft vaak de leukste ontdekkingen!
    Wanneer wil je vertrekken?
  13. Wilma:
    12 februari 2026
    Wat een belevenissen weer met dat weer! Op de luie bank zie ik het helemaal voor me hoe je daar door de modder struint. Maar nu lekker zon! Dat hebben we hier dan weer niet. Veel plezier nog!
  14. Catalina:
    12 februari 2026
    Ik ben het binnenland ingereden, de bergen en zo een andere wereld in. Wel kouder, maar de zon maakt het verschil. Morgen nog wat regen en daarna 14 dagen zon. Ik hoop dat het klopt!
    En nu ga ik op zoek naar leukere belevenissen 😘
  15. Chantal:
    12 februari 2026
    Gewoonlijk blijf ik Zuid tot eind april.
    Na al die jaren op die manier heb ik het stilaan gehad met die vrijwillige verbanning 😂🙄😂
  16. Catalina:
    12 februari 2026
    Ja dat snap ik! Je laat het slechte weer achter je, maar ook het sociale en culturele stadsleven dat juist in de winter van alles biedt. Misschien tijd voor verandering. Liefs XXX
  17. Chantal:
    12 februari 2026
    Je slaat de nagel op de kop.
    Veel liefs Catalina en tot in Gent of Vlissingen in de lente. XX
  18. Catalina:
    15 februari 2026
    Tot binnenkort! Xx
  19. Chantal:
    15 februari 2026
    Veel goed weer gewenst daar.
    Vandaag een laagje sneeuw hier.
    XX
  20. Catalina:
    16 februari 2026
    Alweer sneeuw! Pff, wat een koude winter. Ik ben nu in Geldo, de zon schijnt en dat blijft hij hopelijk doen
    Liefs
  21. Addy:
    16 februari 2026
    Wat een belevenissen en zo jammer van het weer. Ik zou toch nog zeker 2 weken blijven dan hier sneeuwt het.......
    Hopelijk kun je nu van de zon gaan genieten!
  22. Catalina:
    16 februari 2026
    Hoi Addy, ik ga je advies volgen! Zo te lezen is het hier ondanks alles beter dan bij jou! Vandaag 🌞🌞😃