Storm

8 november 2021 - Avignon, Frankrijk

Inmiddels is het zondagavond en ik sta al een paar dagen op camping La Bagatelle, op Îsle de la Barthelasse, op 5 minuten fietsen van het centrum van Avignon. Prachtig dit eiland dat door de in tweeën gesplitste én weer samenkomende Rhône omarmd wordt. Aan de ene kant ligt Avignon en aan de andere kant Villeneuve-lès-Avignon, ook al zo’n mooie oude, maar onbekende stad, want géén liedje en géén Pauselijk paleis, maar wel imposante oude gebouwen, kerken en muren. Het eiland zelf bestaat vooral uit boerderijen en een paar campings, verder een watersportvereniging, woonboten, wat huizen en een paar verbindingswegen tussen de bruggen die de oevers van de Rhône verbinden.

Ik had hier al vertrokken zullen zijn, maar het waait de laatste 2 dagen zo hard dat de camper af en toe heen en weer schut, terwijl ik toch in de luwte van hagen en bomen sta. Daar staan er zoveel van, dat er nauwelijks zonnewarmte kan doordringen, wat in de zomer vast fijn is, maar nu jammer. Raar weer hoor! Een stralende, zonovergoten stad met kleumende, haastige mensen, weggekropen in winterjassen, met mutsen op en handschoenen aan. Niemand op de Pont d’Avignon, begrijpelijk, want toen ik vanmiddag met Gilles achterop de fiets het eiland verkende, woei ik er haast af. Van de fiets, niet van het eiland….

Al het moois van Avignon echt bezoeken en bekijken stond eerst voor gisteren en vervolgens voor vandaag op het programma, maar de koude, harde wind verhinderde dat, want over de hoge brug over de Rhône naar de stad te fietsen durfde ik niet.
Ik heb mijn tijd wel goed besteed! De was is gedaan 🧼 er is lekker gekookt en gegeten 🍽getelefoneerd met kinderen 📞 en Jenny’s herdenkingsdeken is bijna af. Op een schapenvacht en dik aangekleed heb ik in het zonnetje naast een enorme plataan heerlijk zitten haken 🧶

Als het weer morgenochtend kalmer is, probeer ik het nogmaals en anders trek ik verder in de richting van Nice.