Ik pak de ‘pen’ weer op in Tuscania

4 december 2021 - Zepponami, Viterbo, Italië

Ik zit samen met Gilles in de camper en pak ‘de pen‘ weer op. We zijn vandaag vertrokken en naar Tuscania gereden, hebben het stadje bekeken en overnachten hier. Morgen ga ik de beschilderde Romeinse graven bij Tarquinia bekijken, op weg naar de veerboot die van Cittavecchia naar Barcelona vaart.

De laatste 12 dagen waren heerlijk! Ik logeerde zoals ik eerder vertelde bij vrienden in Zepponami, een dorpje dat vlakbij Montefiascone ligt en deel is van de stad Viterbo. De tijd vliegt als je in goed gezelschap bent! Samen wandelen, in de zon zitten als die schijnt, lekker (uit) eten, opnieuw naar hete bronnen, dit keer naar Il Bagnaccio, Viterbo, en natuurlijk wijn en olijfolie kopen en de prachtige kelders onder Montefiascone bekijken, de wijn opdrinken en spelletjes spelen als het regent, lezen en breien, ik kwam tijd tekort. Ik moest wel even wennen aan de privébadkamer die net zo groot is als mijn hele camper :))

Toen we in de tiende-eeuwse Basiliek van Sint Flavius in Montefiascone naar een optreden van lokale koren gingen luisteren, heb ik de fresco’s bewonderd en gefotografeerd. Altijd weer maakt zo’n heel oude, tot op de dag van vandaag gebruikte kerk met sporen uit een ver verleden meer indruk op me dan welke prachtig onderhouden, rijk versierde kerk dan ook.
De koren zongen van aardig tot goed en één koor sprong eruit. Daar stond een zeer energieke, goed dirigerende dame voor die alles uit haar jonge zangers en zangeressen wist te halen. Prachtig! Het was ook het enige koor dat tijdens het zingen gelukkig de mondkapjes afdeed, de rest zong mét,  waardoor je de mimiek van de zangers miste.

Het was de bedoeling dat ik in Spello samen met Wilma op bezoek zou gaan bij Alba en Enzo, Italiaanse vrienden van iemand die ik ken en die ik echt moest onmoeten. Helaas wilden ze vanwege Covid geen Nederlanders ontvangen. Dat ik 5 weken ervoor vertrokken was en Wilma in Italië woont, drong geloof ik niet door. Omdat het toch wel ver weg was, hadden we bedacht om er samen een tochtje van 2 nachtjes met de camper van te maken en na de visite Spello en ook Assisi bezoeken. We hadden er zin in gekregen en zijn dus toch gegaan. Daar hebben we geen spijt van gehad! Bijna waren we thuisgebleven, omdat het op de ochtend van vertrek sneeuwde. Winkels en scholen dicht en iedereen bleef binnen, wat met al die smalle, gladde en steile straatjes onvermijdelijk was.

Toen het tegen de middag warmer werd, hebben we het er toch maar op gewaagd. Spannend! Want we gingen de bergen in. Hoe dat reisje verliep, vertel ik morgen.

1. Els:
    4 december 2021
    Aangename reis verder..knap zo on je eentje. Leuke adresjes om te bezoeken.groetjes van Els. Koud hier en nat.
  2. Catalina:
    4 december 2021
    Dank je Els, ik ben benieuwd hoe dat op zo’n boot gaat. Hier schijnt vanmorgen de zon, maar het is vrij koud. Je hoort ervan! Groetjes