Onderweg

4 november 2021 - Avignon, Frankrijk

Ik zit op zo maar een pleintje in Avignon een biertje te drinken en overdenk de afgelopen dagen.

Na de geweldige familiecamping La Forêt de Morvan van Joke en Jan, ben ik gisteren  vertrokken naar betere oorden zonder regen en warmer dan 5 graden. Joke had voor me opgezocht waar het betere weer begon, dus ik óp naar Avignon, wat toch al mijn reisdoel in Zuid-Frankrijk was. En vanaf Lyon liep de temperatuur idd steeds verder op. Hier in Avignon scheen de zon en was het vanmiddag 14 graden. Heerlijk!

Eenmaal onderweg door een langzaamaan veranderend, opnieuw erg mooi landschap vol wijngaarden in herfstkleuren, bleek Avignon toch wel erg ver. Dus heb ik vanaf Lyon weliswaar hoopvol de tolweg genomen, maar hem ook weer verlaten en toch ergens overnacht, samen met de inzittenden van nog twee campers. We stonden in een klein nietszeggend dorpje, Claveyson - op de parking, tevens afvalverzamelplaats, kinderspeeltuin en gemeentewerkplaat. Er is zelfs een primitief serviceplaatsje en een heel mooi oud en dicht kerkje én een Tabac met zwijgende mannen…..

Omdat het via de Route Touristique nog 3 uur naar Avignon was, besloot ik vanmorgen toch nog een keer de tolweg te nemen, die een uur sneller zou zijn. Alleen was er een omleiding en heb ik uiteindelijk dus van beide een stuk gereden.

Ik weet ook weer waarom ik liever langer en langzamer rijd: Een en al stress op de tolwegen. Stel je voor: Drie rijstroken. Rechts vrachtwagens die allemaal 100 rijden maar toch mekaar moeten inhalen en zodra ze hun rchtingaanwijzer aanzetten naar links gaan, zodat je als je op de tweede baan rijdt óf ook direct naar links moet gaan en hopen dat daar geen haastige 130-of-meer-chauffeur rijdt óf bovenop je rem gaan staan met alle risico’s vandien. Tussen de vrachtwagens rijden vind ik ook niet fijn, dan voel ik me net een muis tussen katten. Niks voor mij dus: na een uur ben ik versleten. Dus houd ik het weer zoveel mogelijk bij mooie, langzame routes!

Vannacht slaap ik op het terrein van een camperdealer, aangesloten bij France-Passion. Ik heb nog nergens zo lelijk gestaan als hier, maar veilig achter een hek met het centrum dichtbij, kan wel voor een nachtje!

1. Fré:
    4 november 2021
    Mooi daar in Avignon en lekker zonnig. En al bijna bij de Middellandse zee!
  2. Catalina:
    5 november 2021
    Hoi, ja! Daar ga ik vandaag naartoe! Even de middelandse zee ervaren.
  3. Catalina:
    5 november 2021
    Niets is verandelijker dan een mens. Ik wilde doorreizen, maar heb besloten om toch nog te blijven, want eigenlijk wil ik nog meer zien!
  4. Dorien:
    4 november 2021
    Heerlijk, Avignon. Een stad waar ik steeds weer terug kom. Deze zomer nog … Geniet ervan !
  5. Catalina:
    Prachtig hier!
  6. Dorien:
    5 november 2021
    En als je nog verder afzakt naar het zuiden : Aix en Provence is ook een pareltje …
  7. Catalina:
    Dank je voor de tip!
  8. Catalina:
    8 november 2021
    Ik ben er doorheen gereden en het is idd een mooie stad voor zover ik het gezien heb. Het was wel erg druk en ik kon geen parkeerplaats vinden voor de camper, dus ben ik uiteindelijk doorgereden…..Gaat op het lijstje-voor-een-andere-keer
  9. Wilma:
    5 november 2021
    Ziet er heel mooi uit daar sur le pont d’Avignon!
  10. Catalina:
    5 november 2021
    Ja, echt prachtig dat uitzicht op de stad
  11. Lodewijk:
    7 november 2021
    Wát een interessante reis, wát een mooie beelden en wát een meeslepend verslag! Ben heel benieuwd naar je volgende avonturen!

Dit wil ik even met jullie delen: https://www.youtube.com/watch?v=Et8p_hf9-3A
  12. Catalina:
    7 november 2021
    Dank je Lodewijk! Het is idd een groot avontuur met heel veel moois om te zien en soms té veel om te ervaren.
  13. Ine:
    7 november 2021
    Als je verder reist richting zuid-west dan is Aigues-Mortes in de Camarque een stadje, gesticht in de 13e eeuw, de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Toeristisch, maar ook een stadje met geschiedenis wat betreft de kruisvaarders.
    En zie je ergens een aankondiging van de fotograaf Gérard Sioen, die ook in de Camarque prachtige foto's heeft gemaakt, ga daar dan zeker kijken. Mooie reis verder. Gr. Ine
  14. Catalina:
    7 november 2021
    Hoi Ine, leuk dat je mijn verhalen leest!
    En dank je voor de tip. Ik zoek de plaats op en kijk of het in mijn route past. Er is in deze omgeving echt zóveel moois te zien, elke keer dat ik denk dat het niet mooier kan, is er wéér iets dat meer dan de moeite waard is. Oud, het voelt alsof alles hier altijd al bewoond is door generatie na generatie. Ik ervaar het als heel bijzonder.
  15. Ine:
    Geniet er vooral van.