Méditerranée

9 november 2021 - Saint-Raphaël, Frankrijk

Ik zit op een bankje te schrijven in de zon met alleen een shirt aan en de kachel in de camper kon gisteravond en vanochtend uit blijven. Wat een verschil: heerlijk!

Gisteren ben ik vertrokken uit Avignon. Jammer, maar het beef maar koud en stormen en ik was dat beu. Ik ben voorlopig op weg naar Italië en de bedoeling was naar Nice te rijden via Aix-en-Provence. Het landschap dat ik nu doorkruiste was heel anders dan ervoor: kale, hoge rotsen en lange vlakke dalen, heel andere gebouwen en boerderijen, rijen grote felgeel verkleurde plantanen langs de wegen, pijnbomen en cipressen in groepjes en nog steeds prachtige herfstkleuren: wijngaarden die van geel tot donkerrood kleurden op frisgroen gras. Ik kijk mijn ogen uit. Reizen in de herfst heeft zo zijn voordelen.

Aix-en-Provence is voor zover ik het gezien heb een prachtige stad, maar zelfs op maandag druk en vol en ik reed er bij gebrek aan een passende parkeerplaats in en ook weer uit…. Wel jammer! Want het leek me erg mooi en het was er zonnig en warm en het waaide niet. Op weg ernaartoe ging de wind al snel liggen en steeg de temperatuur merkbaar.

Omdat ik ook nu later weg was dan ik wilde, o.a. dankzij een file in de camperserviceplaats en ik niet in het donker nog op zoek wilde naar een overnachtingsplek, belandde ik gisteravond totaal onverwacht in een jachthaven. Onderweg had ik op de app gezocht naar een goeie overnachtingsplek bij de Middelandse zee in de hoop op een strandje, wat zon en ruimte voor Gilles om te rennen. Er is in deze tijd van het jaar weinig beschikbaar en het was alleen om te overnachten en deze was gratis en leek dankzij de positieve recensies en afstand een goede keus. “Er zijn ook wat restaurantjes en zelfs een Spar”, stond er. Wist ik veel:  Saint-Rafaël stond al 100 km voor aankomst prominent op de borden vermeld en bleek samen met Fréjus één grote, doorlopende jachthaven tussen St. Tropez en Cannes. Overal restaurantjes en terrassen, heel vriendelijke,  flanerende mensen en ja, ook een Spar!

De mensen hier mopperen ook op het weer, want de zon wisselt af met wolken en een enkele spetter en het is volgens hen koud en winderig. Ach ja, alles is relatief. En omdat ik zin heb in Moules frites, blijf ik misschien nog een nachtje.

1. Hanna:
    10 november 2021
    Leuk om te lezen, allemaal! Veel plezier daar!
  2. Catalina:
    10 november 2021
    Dank je Hanna! Groetjes aan Amsterdam :)
  3. Bea Van Hecke:
    11 november 2021
    Ziet er leuk uit. Toch niet met de boot uit Barcelona naar Italië?
  4. Catalina:
    11 november 2021
    Hoi Bea, dank je. Ik doe het andersom: eerst naar een vriendin die in de buurt van Rome woont en dan met de boot naar Barcelona